torsdag 10 februari 2011

Mys på hög nivå!

Har varit hemma med min sjuka dotter två dagar. Kanske är bra för mig att ta det lite lugnt och bli frisk själv också. Idag satt vi halva dagen framför brasan med varsin bok. Min 8åring har snöat in lite på böcker om spöken och vampyrer. Böckerna om Nelly Rapp är absoluta favoriten, men nu finns det inga fler att läsa i den serien, så det blev en äldre bok "Martin och vampyren". Klar kontrast till alla älvor och prinsessor det handlade om för ett tag sedan. Just nu, på kvällskvisten pågår högläsning ur Harry Potter och fången från Azkaban.

Själv har jag hunnit med två thrillers efter Katerina Janouchs "systerskap", men ikväll fortsätter jag nog med del 3. Det är lite väl otäcka och hemska böcker jag kommit igenom nu.


Hans Koppel (Petter Lidbeck) har skrivit "Kommer aldrig igen", en thriller för vuxna. Den för tankarna till Josef Fritzl och de hemskheter han utförde i verkligheten. Men boken är ju spännande och trots hemskheterna var jag bara tvungen att fortsätta läsa och se hur det skulle sluta. Sträckläste den och var inte helt kontaktbar stora delar av tiden. Kanske är den lite lik "Kråkflickan" av Eriksson/Alexander-Sundquist, med ljudisolerade rum där man kan gömma människor.
Ylva försvinner spårlöst en kväll och hennes man blir misstänkt. Ingen anar att det lång tillbaka i Ylvas liv hänt något som någon vill hämnas på. Ingen tror heller att hon finns i livet. Men hon finns närmre än någon kan föreställa sig. Känslostormar, misshandel, sorg, ondska, kärlek i en enda mix.

Den andra boken är Rebecka James som skrivit en thriller "Sanningen om Alice" som jag tycker mer riktar sig till unga vuxna. Det är mer känslor, vänskap, tankar, mörka hemligheter, skuld och tonårsgrejer i den här boken. Men jag såg just att den inte kommer ut i handeln förrän i början av april - så jag berättar mer om den då.

Helt klart spännande och läsvärda böcker, men jag tror att jag vill läsa något mer lättsamt nu.

/Malena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar