tisdag 15 februari 2011

Högläsning för min 8-åring


En av mina favoritförfattare är Ulf Stark, som skriver riktigt tänkvärda böcker för barn. Det är ju inte alltid som barns intresse stämmer överens med vad föräldrarna uppskattar. Men i det här fallet var det en riktig lyckoträff. Min Tyra älskade "Tyra och storgrubblaren"och jag älskade den. Ibland var jag tvungen att tjuvläsa lite i nästa kapitel själv, fast jag sagt att vi skulle sluta läsa. Nu har hennes kompis läst den och kanske kommer de läsa högt ur den på skolan.
Följ med på en märklig och fantastisk resa till planeten Klotus! En främmande plats där vår hjältinna Tyra får en vän i Prim och måste överlista de läskiga monstrutserna som hotar folket i staden. Spännande och med ett djup som får mig som vuxen att fundera lite över våra liv i stort.

Medan min man läser Harry Potter så började jag nu läsa högt ur "Nim och den hemliga ön". Tanken var att läsa det första kapitlet för att min flicka skulle komma in lite i boken och sedan läsa själv. Men jag tror att hon kanske får läsa högt för mig istället - så jag inte missar nåt. Hennes kommentar "Lite till, den var ju jättebra ju"

Wendy Orr har skrivit boken och ingen kan väl motstå Nim och hennes djurkompisar i ett äventyr som utspelar sig mitt i det tropiska havet. Palmer, kokosnötter och en stor dos torr humor är ingredienser som kryddar läsningen. Nim bor på en ö mitt i stora blå havet tillsammans med sin pappa Jack, havsleguanen Fred, sjölejonet Selkie, sköldpaddan Chica och en parabolantenn för att skriva e-mejl. Ingen i världen lever som Nim gör och hon skulle inte vilja byta liv med någon annan. Men när Jack försvinner i sin segelbåt och en storm hotar med katastrof tvingas Nim vara modigare än hon någonsin varit. Hon måste ta hjälp av både gamla och nya vänner för rädda sitt hem och rädda sin pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar