torsdag 28 april 2011

Gotlandsdeckare igen...

Om tre veckor kommer nästa del av Mari Jungsteds deckarserie om Knutas ut, "Det fjärde offret".




Jag insåg förra veckan att jag missat att läsa "Den farliga leken" som är del 8 och skyndade mig därför att läsa den nu i påskas. Två gotlandsdeckare på raken... med helt olika personer, men lite av samma tema. Modellfotografer fanns i både Östlundhs och Jungstedts böcker, men på något sätt lyckades jag ändå hålla isär handlingarna och personerna. Även Jungstedts bok var spännande och lättläst. Ungefär som jag förväntade mig av henne. Man får följa två unga flickor som båda hamnat inom modellbranschen, men med helt olika följder. Den är nu svårt undernärd och behandlas på anorexiaenheten och den andra på väg mot världskändis. En modefotograf utsätts för mordförsök och därefter följer fler hot och mord... Tänkvärd och samtidigt lite tragisk.

Finns som inbunden bok, men kommer ut i pocket i maj.



Efter två så bra deckare, kastade jag mig över den senaste deckaren av Viveca Sten, "I natt är du död". Även denna är en KANONBRA deckare som tog mindre än ett dygn att läsa ut - eftersom jag tog alla småstunder jag kunde få till att läsa. Jag blev helt fast! Jag vill ju veta allt om Nora och Thomas liv utöver just detta fall. En student dör, förmodat självmord. När det sedan visar sig att fler personer som han haft kontakt med dör, jagar man tydligen en seriemördare. Spännande bok i högt tempo och med intressanta vändningar.

(Men tvätthögen växer, dammråttorna förökar sig och kylen fylls inte på. Ibland blir hemmet och familjen lite lidande när jag hittar bra böcker)

/Malena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar