onsdag 6 april 2011

Fantasyroman för alla åldrar!


Satt i helgen och försökte dra ut på läsandet lite. Ville veta hur det skulle gå, bet frenetiskt på naglarna... Ändå var jag tvungen att ta små pauser så att boken inte skulle ta slut så snabbt. Jag ville ju ha den kvar att läsa och försökte läsa väldigt långsamt för att dra ut på det. Men till slut tog den slut ändå. Den liknar lite Lian Hearns "Över näktergalens golv", men är inte riktigt lika blodig. Man rycks med och lever sig in i den världen trots att det inte liknar verkligheten idag. Men känslorna är desamma och jag har svårt att förstå hur hon kan skriva så att man känner så mycket när man läser.

Boken "Tankeläsaren" är den första delen serien "De utvalda", skriven av Kristin
Cashore. Det är tänkt att det ska bli tre delar och just nu är jag frustrera över att jag måste vänta och låta henne skriva klart nästa del. Jag vill ju läsa mer nu!!! Den finns i två utgåvor med samma innehåll, men olika omslag. En för ungdom och en för vuxna. Eller välj efter prisnivå eller hur det ska se ut i bokhyllan...

Boken handlar om sextonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat ? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar