tisdag 21 september 2010

Missar bokmässan!

Trist att missa årets höjdpunkt, bokmässan. Men man kan ju inte vara överallt på samma gång...
Ni som kan - åk till Göteborgs bokmässa nu till helgen!

Har idag varit hemma med min sjuka femåring och fått läsa lite själv, samtidigt som jag halvtittat på fåret Shaun och Rorri racerbil...

Boken jag nu har svårt att slita mig från heter, "Norrlands svårmod" - en roman om ett försvinnande, av Therése Söderlind. Det är en bok om just det den heter... En familjetragedi och dess efterdyningar, där man får följa Anna när hon är 7 år, 13 år och nu 23år. En roman med både spänning, sorg, djup och små glädjeglimtar. Jag är riktigt nyfiken på att få veta vad som egentligen hände, då för 16 år sedan, när storebrodern försvann under älgjakten. Boken är lite hoppig: då, senare, nu, men spänningen byggs upp och det gör att man får veta lite mer stegvis och nyfikenheten hålls kvar. Den utspelar sig mest i Norrland, men lite även i Stockholm och Uppsala. Någon har jämfört denna bok med Åsa Larssons deckare, och kanske är de lite åt samma håll, även om denna bok inte är någon deckare. /Malena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar