fredag 29 januari 2010

Vad blir det för mat?

Den ständiga frågan från barnen när jag hämtar dem. Det ständiga frågan när kylskåpet är tomt och jag måste handla. Något av det tråkigaste som måste göras.
Någon måste bestämma vad vi ska äta, mestadels jag ska bestämma... (om barnen får önska blir det bara pannkakor, kötbullar och korv - gott men lite ensidigt)
Som tur är finns det hjälpmedel. Det brukar gå ganska bra, bara jag sätter mig ner med en kokbok och bläddrar och då skriver ner matlistan för två veckor. Problemet ligger i att just ta sig den tiden att planera. Barnen varierar sig lite när de ser fina bilder på god mat och pekar kanske på något nytt och oväntat.

Två böcker som planerar åt en är "Husmorsorna" av Emma Hamberg och Anette Rosvall, där det finns färdiga matsedlar för hela året. Den är utformad för stressade barnfamiljer som inte har tid att stå länge vid spisen. Även en gammal klassiker som Köksalmanack som i år naturligtvis heter "köksalmanack 2010" planerar allt åt dig. Eller varför inte "GI dag för dag" av Ola Lauritzon & Ulrika Davidsson. Själv bläddrar jag helst i någon av viktväktarnas kokböcker eller Hälsokokboken. /M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar