tisdag 19 januari 2010

Böcker på gång just nu (hemma hos M)

Tja, jag kunde inte låta bli att börja på en ny deckare. Anna Jansson denna gång...

För vår fyraåring läser jag nu Linneas årsbok av Lena Andersson och Christina Björk. En lärorik bok för alla frågvisa barn som vill veta mer eller för vuxna som glömt en del... Kanske mer för skolåldern än fyra, men min dotter gillar den. Vi får följa med Linnea månad för månad och se vad som händer i naturen, lära oss om olika fåglar, träd, löv, blommor mm. Det finns även pyssel och ett par recept. Jag lär mig massor! Dessutom är den fylld med härliga bilder.

Jo Nesbø har skrivit många bra deckare, bland annat ”Snömannen”. Men han skriver även för barn. Doktor Proktors pruttpulver lyssnade hela familjen på i höstas. Den är spännande och riktigt underhållande – även om vi inte skrattade på samma ställen alla gånger. Just nu läser vi uppföljaren Doktor Proktors tidsbadkar för vår sjuåring.

1 kommentar: